woensdag 3 september 2014

Jadzia

Vaak word er gevraagd hoe we aan de naam van onze dochter komen, Jadzia is immers niet een naam die je vaak hoord. De naam Jadzia kennen mijn man en ik van de serie Star Trek: Deep Space Nine. Het personage Jadzia Dax word gespeeld door Terry Farrell. Jadzia Dax was een Trill: een samengesteld wezen bestaande uit een humanoïde gastlichaam met in dat lichaam een kleine symbiont.



Ik vind het een prachtige vrouw om te zien, maar ook de naam is altijd blijven hangen. Toen bleek dat ik onverwachts zwanger was opperde mijn man de naam Jadzia, wij zijn beiden sf-fan en ook bij onze zoon hebben we met de gedachte gelopen om hem een Star Trek naam te geven, uit eindelijk hebben we bij hem gekozen voor Jimmy vernoemd naar Captain James Kirk, een veilige naam want ja het is toch sneu als een kind steeds moet uitleggen hoe hij heeft en hoe je het schrijft. Kennelijk is de naam Jimmy toch ook heel erg moeilijk want ook daar word van alles van gemaakt. Dus die reden viel voor ons ook al weg. Vanaf het eerste moment hadden we al sterk het gevoel dat ze een meisje zou worden en wat we ook bedachten we bleven hangen in de Star Trek namen Jadzia of B'Ellana ( B'Ellana Torres uit Star Trek Voyager) Omdat niet alle gemeente de naam B'Ellana accepteren en sommige het '-teken niet in de naam willen zetten was dit helaas geen optie. En de naam Jadzia bleef, het personage is een prachtige stoere en intelligente vrouw. Het was een zeer zware zwangerschap aangezien ik door een fout in mijn vorige zwangerschap anti-stoffen aan had gemaakt, maar deze jonge dame leek daar geen last van te hebben en bleek toen als een stoere vechter. Vanwege mijn Poolse roots ( aan de kant van mijn moeder) wilde ik toch eigenlijk ook wel een Poolse naam, maar ja welke dan... en al zoekend bleek.... Jadzia is een poolse meisjesnaam. En het betekend strijdlustige prinses, dit was voor mij het teken dat dit echt een naam was voor ons meisje. Na haar geboorte heeft ze flink voor haar leven moeten knokken, maar ze deed haar naam eer aan. En ons mooie stoere vechtertje heeft zich eruit geknokt en als ik haar zo zie lijkt die naam voor haar gemaakt. Ze is mooi, stoer, slim, zelfverzekerd, grappig, vrolijk en ook al speelt ze graag als een jongen ze kan ook als een prachtig prinsesje tutten. Ik zou geen naam kunnen bedenken die beter bij haar past als deze... Onze eigen Jadzia <3 ...




Geen opmerkingen: